közúti fuvarozás

A kormány kiemelt figyelemmel kíséri a közúti fuvarozó alágazatot, amely a GDP hat százalékát termeli – mondta Kovács Gyula, a logisztika és közúti fuvarozás fejlesztéséért felelős miniszterelnöki megbízott tanácsadója csütörtökön a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) konferenciáján Budapesten. Felidézte, hogy a kormány az alágazat fejlődését akadályozó tényezők lebontására, a hazai fuvarozók versenyképességének javítására határozatot fogadott el a múlt évben, amelynek végrehajtására már születtek intézkedések.

Kovács Gyula kifejtette, a hazai vállalkozások versenyhelyzetét jelentősen rontja a főleg harmadik országból származó fuvarozók engedély nélküli illegális piaci tevékenysége. Ennek kiszűrésére növelik az ellenőrzés hatékonyságát, és járművisszatartás mellett helyszíni bírságot szabnak ki az illegálisan dolgozókra. Az illegális tevékenység felszámolása érdekében az adóköteles fuvarozói engedélyekhez az illetékbélyeget júliustól előzetes átutalással kell megfizetni – mondta a szakember.

A tanácsadó kiemelte: a kormány a versenyképesség javítására könnyített a fuvarozók közterhein. Példaként említette, hogy januártól a termelőeszközként használt járművekre a vagyonátírás már illetékmentes a gazdálkodó szervezetek esetében, a fuvarozók az iparűzési adóból leírhatják az útdíj egy részét, bevezették a szerelvényenkénti gépjárműadózást, ami a vállalkozások többségének előnyösebb szabályozás. Kovács Gyula előadásában elmondta, a bürokrácia csökkentését eredményezi, hogy új járműveknél a jövőben elfogadják a típusengedélyt, a használt eszközöknél pedig a műszaki engedélyt annak érvényességi idejéig a magyarországi forgalomba állításhoz. A miniszterelnöki megbízott tanácsadója kitért arra, hogy a magyar fuvarozók relatív versenyhátrányban voltak a nyugat-európai társaikkal szemben az alacsonyabb napidíj miatt is, ezért ennek összegét emelték. A szakember megemlítette azt is, hogy dolgoznak a kamionparkolók fejlesztésének koncepcióján, a turistabuszok parkolási lehetőségeinek kialakításán.