e matrica

Magyarországon több mint 3,5 millió itthon regisztrált jármű fut, amelyek nagy részét érinti az úthasználati díj. A díjköteles kategóriába tartozó 6500 kilométernyi utat, autópályát, autóutat és főutat a személyautóktól a legnagyobb kamionokig minden járműtípus használja. Ezért érdemes mindenkinek szem előtt tartani néhány egyszerű lépést az e-útdíj bevallását illetően.

A sikeres útdíjbevallás a nagy használati arány folytán elsősorban az áruszállítást végzők számára kiemelkedően fontos. Esetükben több szereplő együttes, pontos munkája szükséges, kezdve a járművezetőktől a bevallási közreműködőkön át a diszpécserekig. Az elektronikus útdíj bevallására háromféle mód áll rendelkezésre: viszonylati jegy megvásárlása, szivargyújtóról működtetett, úgynevezett OBU eszközök használata, vagy a közúti fuvarozásban rendkívül népszerű, beépített fedélzeti egységek alkalmazása. Íme, néhány tipp, amire érdemes odafigyelni az útdíj gördülékeny bevallásához:

1. Néhány kiegészítő készülék zavarhatja a fedélzeti egységek működését. Indulás előtt mindig győződjön meg a készülék zavartalan működéséről! A DVD lejátszók, TV tunerek, FM transzmitterek, illetve más, hasonló berendezések befolyásolhatják a fedélzeti egység megfelelő működését. Ez nem azt jelenti, hogy a járművezetőknek nélkülözniük kell a fent felsorolt eszközöket. Ám fontos, hogy minden ilyen készüléket teszteljen le használat előtt, és bizonyosodjon meg róla, hogy valóban nincs hatással a fedélzeti egység működésére.

 

2. Némi időbe telik, mire a GPS technológiát használó rendszerek betöltődnek. Minden indulás előtt győződjön meg róla, hogy a fedélzeti egység rendszere megfelelően betöltött és üzemkész! Ez minden esetben, de leginkább a készülék áramtalanítása után fontos. Ha beépített egységgel rendelkezik, a jármű áramtalanítása – például villamossági karbantartás – után fokozottan figyeljen, hogy az eszköz rendben újraindult-e. Amennyiben szivargyújtóról működtethető OBU egységet használ, annak kihúzása, illetve újracsatlakoztatásakor fordítson erre figyelmet! Ellenőrizze továbbá a biztosítékok állapotát, és hagyjon legalább 10 percet indulás előtt arra, hogy a készülék biztosan készen álljon a pontos működésre.

 

3. Ne mulassza el aktualizálni a tengelyszámbeállítást! A környezetvédelmi besorolás és a megtett út hossza mellett a tengelyszám alapján kerül megállapításra az útdíj mértéke. Amennyiben a tengelyszám frissítése szükséges, minden esetben várja meg indulás előtt a HU-GO által küldött sms, illetve e-mail visszaigazolást az átváltás sikerességéről. Ha ezek nem érkeznek meg, akkor a beállított tengelyszám nem hatályos, ez pedig büntetéssel járhat.

+1 Mindig győződjön meg róla, hogy elegendő keret áll rendelkezésére HU-GO folyószámláján az úthasználathoz! Bár ez magától értetődőnek tűnhet, a mindennapi sűrű operatív feladatok között előfordulhat, hogy a HU-GO folyószámla nem kerül feltöltésre – tévedésből, esetleg félreütemezésből fakadóan –, ezáltal a rendszer nem tudja levonni az útdíjat. Ez nemfizetésnek minősül, ami büntetést vonhat maga után. Az egyenleg rendszeres ellenőrzésével elkerülhetők az ehhez hasonló kellemetlenségek.

Mivel a téma a teljes áruszállítási szektort érinti, a WebEye Magyarország Kft. március 9-én, a Park Inn by Radisson Budapestben tájékoztató fórumot szervez, melynek célja, hogy a jövőben minél kevesebb fuvarozót érintsenek az e-útdíjból fakadó váratlan kellemetlenségek. A rendezvényen a WebEye szakértői mellett a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének képviselői adnak további tanácsokat a témában, és válaszolnak a felmerülő kérdésekre.